TRÄDGÅRDSDAGEN

17 augusti 2024

TRÄDGÅRDSDAGEN

Lördagen 17/8 kl. 10:00-16:00 Temat för årets trädgårdsdag är Självförsörjning!

Vi genomför trädgårdsdagen traditionsenligt. Vi kommer ha många utställare, föreläsningar och rådgivning.

Fotograf Anne-Lie Ryde

Årets föreläsare är Linda Schilén, trädgårdsmästare, författare och konstnär. Hon har vid flera tillfällen medverkat i TV. Hon kommer hålla två olika föreläsningar med koppling till årets tema Självförsörjning.

OBSERVERA

Vi kommer INTE att ha Öppna Trädgårdar i år på Trädgårdsdagen. Vi hänvisar till Tusen Trädgårdar som genomförs i år. Se särskild information med detta här

ARRANGÖR

Trädgårdsdagar arrangeras av Sölvesborgs trädgårdsförening i samarbete med Sölvesborgs kommun och Studieförbundet Vuxenskolan.

SEDAN ÅR 1996

Sölvesborgs årliga trädgårdsdag är ett välbesökt event som lockar tusentals besökare, lokala såväl långväga. Trädgårdsdagen tog av stapeln år 1996 under titeln Trädgård i Tiden, Sölvesborgs kommun stod som huvudarrangör. Listers trädgårdsförening som idag är en del av Sölvesborgs trädgårdsförening, tog år 2004 över som huvudarrangör med viss assistans från kommunen. Tack vare alla eldsjälar som är och har varit aktiva inom föreningen kan vi varje år bjuda på fantastiska trädgårdsdagar i Sölvesborg.`
Stort tack till Ingrid Jönsson, dåvarande kulturchef i Sölvesborgs kommun år 1996. Som var initiativtagare till detta glädjande evenemang.